onsdag 1 juli 2009

Bilder från Hammerdal

Härlig utsikt

Det här är en grannes vackra hus, ser ni den fina snickarglädjen

Fjöste nyckeln! Hmm vad betydde det nu igen?

Ljugarbänken

Till vänster ligger dasset och
om man vill kan man sitta där bredvid varandra
och snacka skitprat;)

Det är två platser haha
Det är ett sådant härligt minne från jag var liten, jag tyckte det var jätteroligt!!!


I denna fina ugnen bakades tunnbröd vad det begav sig...Häftigt va?!



Vår Norrlandsresa innebar en hel del nostalgi och på vår hemresa stannade vi i min pappas

Föräldrahem i Hammerdal!

Så underbart, äntligen fick jag komma upp och se allt igen..
Tänk att min far bott där,
på gården där allt stått still i princip sedan farmor och farfar bodde där...

Själva bonings huset har det hänt en del med , men resten...det var som en resa i tiden.

Min pappa visade oss runt och berättade, vardagliga händelser om hur de levde en vardag.

Det var spännade även för mina barn att få höra, för att för dem är det ju så konstigt att morfar haft kor och grisar hemma.

Det var nog något alldeles speciellt även för min pappa att få komma dit, han har ju bott där ,


det är en del av hans liv, och som han så sällan kunnat resa till på sistone. Det är många mil att åka...

Nu är det min kusin som tagit över

och hans fru hade fixat sådana häftiga nyckelringar till de stora eleganta nycklarna.

Det står på jämtska på och det är ju ett språk för sig skall ni veta;)


Det är nästintill obegripligt att förstå för en som inte kan Jämtska.

De använder sig av helt andra ord.

På midsommarafton hade de en frågetävling med
Jämtska ord
och jag kunde inte ett enda hihi...

7 kommentarer:

  1. Härliga sommarbilder! Och kul med minnen som kommer tillbaka - både för dig och din far.
    Och ännu härligare att du är tillbaka på bloggen igen... *L*

    Ha det gott!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Hallå där...Vad härligt det ser ut och kan säga att grannens hus är inte fel, jättfint...

    Kram Anne

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder!!!! Härligt att komma tillbaks och titta lite!!

    Hoppas du får en bra kväll, kram Camilla.

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Så vackert det är där!!
    Avkopplande kan jag tänka mig..
    Det där grannhuset..ååå det vill jag ha :)
    Med mig är det ok!
    Lite ont i handlederna men blir nog bra sen när jag får vila :)
    Jag pratade med Fia igår om klassfesten och hörde att vi ska vara där på lite förfest!Kul :)
    Hoppas allt är bra med er!
    Puss o kram!!

    SvaraRadera
  5. Hej! Tack för titten...vad mysigt ni verkar ha haft det...jättefint hus med all snickarglädje! Må så gott! Kram Therese

    SvaraRadera
  6. Snickarglädje är verkligen sååå fint.
    kram kram

    SvaraRadera
  7. Snickarglädje är ju så vackert!!!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera

Hej där! Vad roligt att du vill skriva en kommentar till mig! Om du inte har en egen blogg kan du välja att kommentera anonymt så skall det fungera.