torsdag 16 april 2009

Härlig gammal tapet och väggprydnad


Här kommer en bild på en helt fantastisk tapet från stugan.

Den sitter i sovrummet och har suttit där så länge jag kan minnas...
och så länge min mamma kan minnas.
Den hör liksom rummet till på någe vis och just nu är den ganska modern igen.
På väggen sitter också en väggprydnad av Maria och Jesubarnet.
Den fick liksom en liten extra betydelse i helgen då det var påsk och allt...




Min son hade i läxa att ta reda på mer om varför vi firar påsk ,
och det var riktigt intressant.
Lärde mig ett och annat själv faktiskt.
skärstorsdagen flög alla häxor till Blåkulla för att festa med Djävulen och man gjorde rätt i att ställa undan alla kvastar och räfsor.

Och vet ni just varför man tog in påskris förr på långfredagen , jo det var för att
husbonden skulle piska barnen och tjänstefolket med riset för att påminna om Jesus lidande


och att man på påskafton tände eldar och smällde smällare
för att skrämma iväg alla häxor som var på väg hem från Blåkulla.


Enligt Svensk Folktro så låg just Blåkulla på ön Blå Jungfrun i Kalmarsund.
He he jag som undrat så och letat....nu är det tur det finns gps :er


Lite kuriosa så där som jag fick läsa från ett mail jag fått av http://www.goodies.nu/ som har mycket roliga tips och mycket läsvart......

1 kommentar:

  1. Hej gumman!Nostalgi får jag när jag ser tapeten.Å så tänker jag på när vi kröp fram på golvet när vi var så rädda när kylskåpet lät som ett spöke i stugan när vi var där.hihi..
    Hoppas du känner dig lite piggare snart!
    Kram kram

    SvaraRadera

Hej där! Vad roligt att du vill skriva en kommentar till mig! Om du inte har en egen blogg kan du välja att kommentera anonymt så skall det fungera.