onsdag 27 maj 2009

Gamla strykjärn





Tänk förr...då måste saker och ting vart så mycket tyngre att genomföra.
Som att tvätta tillexempel.
Stå på knä vid en balja uppvärmt vatten och skura kläderna mot en tvättbräda o.s.v.
Det är något som jag tänker på när jag ser dessa vråltunga strykjärn som står nere i stugan på en hylla....
Knappt var väl ens materialen i skrynkelfritt material heller så nästan allt var väl tvunget att strykas. Pust!
Undrar om de fruar/mammor tyckte det var jobbigt då.
Så som vi kan tycka i dagens samhälle när vi slänger in en tvätt i maskinen och måste hänga den och vika in den i resp. garderober...
Nu ser ju samhället lite mer annorlunda ut än vad det gjorde då, så jag tror nog att vi fruar/mammor sliter på nu också fast med helt andra uppgifter!

3 kommentarer:

  1. Jo, det var nog inte så lätt förr i tiden... Kommer ihåg att min farmor berättade att hon fick slå hål på isen, för att kunna tvätta!
    Så det är nog lite skönare nu med tvättmaskinen...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  2. Ja vilken teknik vi har nu!!
    In i maskinen,tryck på knappen och ta ur tvätten!
    Hur klarade de av det iskalla vattnet förr undrar jag..
    Mysiga strykjärn!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Ja man har det nog rätt bra nu!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera

Hej där! Vad roligt att du vill skriva en kommentar till mig! Om du inte har en egen blogg kan du välja att kommentera anonymt så skall det fungera.