måndag 5 oktober 2009

Höstskörd

Idag har jag haft höstskörd hemma!


Det gäller att ta tillvara på de fina tillgångar man har i trädgården...


Idag när höstsolen sken så glatt över de nyplockade vinteräpplena
såg de så oerhört vackra ut!



Efter att jag sett Matakuten på teve så känns det nu ännu bättre att få kunna erbjuda
mina barn dessa obesprutade frukter och bär vår trädgård kan leverera.
Det är med sorg i hjärtat man får skåda hur dålig skolmaten kan vara:(
Alla dessa tillsatser och kemikalier.
Det kan aldrig vara bra att de får i sig all den skiten som finns i maten!!

Hoppas verkligen bert Karlsson får upp en bra debatt om detta nu!



Visar iallafall några härliga bilder på min skörd





Den här fina sockerlådan "hittade min sambo" när han rensade bon nere i stugan,

han skrattade och sa:


Hurru! Ska vi slänga den här?


Han vet väl så väl, att sådana där fina grejjer slänger man sjutton i mig inte och jag kan säga att han fick onda blicken när han frågade....




Skall försöka paketera in dem i tidn. papper

så skall de klara sig inne i matkällaren hela vintern.





Håller på att måla om en gammal fruktlåda som nu passade utmärkt till äppelförvaring



Här har jag plockat av en del av vindruvsbusken vi har på framsidan




När de är riktigt mogna blir de vackert mörkblå






Söta och goda, så har man väl börjat äta är det svårt att sluta ;)






5 kommentarer:

  1. Visst är det skrämmande - gällande skolmaten. Både jag och C brukar sitta klistrade vid TV:n när detta program sänds, men tyvärr missade vi det senaste. Det var väl nån annan som skulle ha TV:n just då...

    Härligt fina äpplen och naggande goda druvor du har. Nån vacker dag när det inte regnar, ska jag nog ta hand om våra äpplen, druvor och björnbär som växer där ute i trädgården. Alltid finns det väl något man kan nyttja dem till - om inte annat så att äta dem rakt upp och ner.

    Kram och ha det gott!
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej Vännen!
    Å vad underbart att ha detta i sin trädgård.. GOTTT!!! Ha en trevlig vecka Kramar Ina

    SvaraRadera
  3. Mums!! Vad gott det där såg ut....Och vilka fina bilder du tagit! Jättefin låda som mannen hittat också! Må så gott! Kramis Therese

    SvaraRadera
  4. Men gud vad druvor du har fått....Fantastiskt!
    Vi fick knappt någon frukt, skönt säger vi eftersom det bara är jag som äter. Vågar inte se matakuten men kan säga att barnen tycker sämre och sämre om maten i skolan när dom blir äldre. Har märkt det sista tiden..

    Kram Anne

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder :)
    Vindruvor vill jag gärna ha i trädgården!!
    De där samlingarna jag visade tillhör Anki :)
    Tack för idag vännen!
    Kramar!!

    SvaraRadera

Hej där! Vad roligt att du vill skriva en kommentar till mig! Om du inte har en egen blogg kan du välja att kommentera anonymt så skall det fungera.