fredag 6 mars 2009

Gammal vagn











Det är ju med lite vemod jag konstaterar att Milton snart vuxit ur den gamla fina vagn han haft som säng till natten. Det är något speciellt med gamla saker och just denna vagnen ligger mig såå varmt om hjärtat. Den har min farmor köpt på auktion på 1930 talet för 1 krona.Jag har sovit i den, mina andra två söner har också sovit i den och många andra barn.
Min mamma har hjälpt mig att klä den med ett vackert tyg med blåklockor på.Och jag har bäddat sängen med gamla ärvda sängkläder med brodyrer på.
Som det ser ut just nu kommer den inte att få plats i sovrummet , inte ens som bara fin prydnad, för nu måste den ersättas med en spjälsäng ett tag framöver.

Jag har ju alltid haft en viss förkärlek för gamla ting och redan som ung tonåring sprang jag på aukioner och ropade in "fina saker". En av mina drömmar jag haft sedan dess är just en butik med "fina saker". Vad det nu är? Fina saker är ju fina för olika personer, men jag vet precis vad jag skulle sälja för Fina saker.

Det är saker som jag skulle sälja med glädje, som jag tycker är vackra, fina, coola och som jag vet att fler med mig skulle bli glada av! Jag har ju också alltid haft en förkärlek för allt som gnistrar och glimmar. Jag är en sådan riktig tjej tjej ni vet. Har långt hår , gillar örhängen, halsband, smycken och kristaller. Har gärna klänningar och kjolar har tidigt i livet trippat runt på höga klackar.

Det är just därför jag blir så glad när trender kommer igen med kristallkronor och fattigmanssilver, kandelabrar och mycket mer. Det är liksom Jag på någotvis. Det kommer ni nog att märka på mina inlägg!!

Tillbaka till gamla ting.... Det är ju så häftigt med saker som har en historia och som använts flitigt. Kanske i vissa fall var helt nödvändiga för att förenkla vardagen i livet för folk. Saker som tillverkats med egna händer som idag kallats för hantverk. Åtskilliga timmar som lagts ned på själva tillverkningen bara för att de skall vara vackra. Tänk bara på de vackra sängkläder de sov i förr med brodyrer på, med egna initialer på . Det är ju lite roligt för örngotts -snörena skulle ju också gärna vara kråsade har min mamma berättat. Vilket jobb bara för att få sova vackert....

Jag såg på Antikrundan igår där de intervjuade en man som restaurerade gamla vapen som sablar och gevär tex. Han graverade dem med vackra mönster och varje vapen hade åtskilliga arbetstimmar bakom sig.

Sånt är coolt tycker jag!

2 kommentarer:

  1. Tänk vad lillpojken växt :) Vagnen är verkligen underbar vännen!Kram kram

    SvaraRadera

Hej där! Vad roligt att du vill skriva en kommentar till mig! Om du inte har en egen blogg kan du välja att kommentera anonymt så skall det fungera.